top of page

הנגשת אתרי אינטרנט | מי חייב, מה הדרישות, איך מנגישים אתר, מי זכאי לפטור? | כל המידע באופן מרוכז

עודכן: 24 בספט׳ 2021



תוכן עניינים:


רקע קצר על הנגשת אתרים

לפני כ 15 שנה החלה מדינת ישראל להסדיר ולקבוע רגולצייה בתחום האינטרנט כאשר גולת הכותרת היתה בנושאהנגשת האינטרנט לבעלי מוגבלויות. למעשה, זהו היה מהלך של יישור קו עם מדינות אירופה שאימצו את התקןהעולמי בנושא עוד קודם לכן.

במאמר הבא ניגע בכל האספקטים של הנגשת אתרים אך ראשית, בואו נשאל את שאלת הבסיס:


מה זה אינטרנט מונגש ומי צריך אותו?

רובנו למעשה חיים את האינטרנט בצורה די ברורה ופשוטה.. יש אתרים, באתרים יש תשלובות של טקסטים מדיה וקישורים - לא מסובך.


האמנם?

לא. ישנם בעלי מוגבלות שמתקשים בצריכה ובניהול אינטראקציה עם מידע ברשת. למעשה, מחקרים מראים כי בכלרגע נתון כ5 אחוז מהאוכלוסיה (!) סובל ממוגבלות כלשהיא המקשה על השימוש ברשת.

זה יכול להיות נכות קבועה (למשל עיוורון) או נכות זמנית (למשל יד שבורה או התאוששות מניתוח לייזר). הנגשתאתרים היא בעצם אספקת כלי עזר לשימוש באתר שלנו באופן נוח על ידי אנשים המתקשים בכך. אגב, מעבר לנקודההמוסרית של ההנגשה יש גם בה נקודה כלכלית - 5 אחוז מהאוכלוסייה זה לא מעט לקוחות עבורכם!


איך בעלי מוגבלויות משתמשים וחווים את האינטרנט

מספר סרטוני הדגמה

  1. מוגבלות ראייה

2. מוגבלות שמיעה


מה הן סוגי המוגבלויות המצריכות הנגשה?

בין המוגבלויות המצריכות הנגשה ניתן למנות: עיוורון מלא, עיוורון חלקי, עיוורון צבעים, דיסלקציה, אפילפסיה, חירשות, מוגבלות מוטורית הנגרמת כתוצאה בפגיעה גופנית או מוחית ועוד.

אם נסכם זאת נגלה שאפשר לקטלג את סוגי המוגבלויות בגדול לשני תחומים כללים:


1. מוגבלות תפיסתית

מוגבלות שמקשה על המשתמש לצרוך מידע מהאתר שלכם (למשל עיוורון)

2. מוגבלות שימושית

מוגבלות המקשה אל המשתמש לנהל אינטראקציה עם האתר (למשל - שיתוק ביד)


איך מתמודדים בעלי המוגבלות?

1. באמצעות התקנים


ישנם מגוון של מכשירי עזר לבעלי מוגבלות שעוזרים להם להתמצא ולנהל אינטראקציה ואתן שתי דוגמאות:

אפליקציות שמקריאות את הטקסט שנמצא במסך או למשל משקפיים מיוחדות שמזהות את הנקודה שעליההמשתמש מסתכל והופכת כל מצמוץ חזק - להקשה…


סרטון הדגמה של מכשיר נגישות בפעולה:


2. באמצעות הנגשה


ישנם המון פעולות שאנו כבוני ומעצבי אתרים יכולים לעשות ולעזור משמעותית לבעלי המוגבלות לחוות את האינטרנט בצורה טובה יותר אם על ידי הפיכת האתר לנקי וברור יותר ואם על ידי הבנת הטכנולוגיה של מכשירי העזר והקלה עליהם בביצוע פעולות הנגשה.


בהמשך המאמר אגע ממש בפרקטיקה של הנגשת האתר אך כעת אני מזמין אתכם ללמוד מעט על ההיסטוריה של חוקי הנגשת האינטרנט.


מתי התחילו להנגיש את האינטרנט ואיך זה קרה?


למעשה האדם הראשון שהגה תקן נגישות לאתרים היה ממציא הרשת (www) בכבודו ובעצמו, הלא הוא טים ברנרס-לי. טים הקים ארגון בינלאומי שעוסק בתקינה כללית של רשת האינטרנט ובפרט בתקינה של הנגישות. הגוף נקרא w3c (קיצור של: World Wide Web consortium)

והתקינה שלו מבקשת מאיתנו לבצע שלל פעולות הנגשה שיאפשרו לכמה שיותר אנשים לצרוך את התוכן שלכם ובעצם למנוע הדרה של אנשים רק בגלל נכות איתה נולדו או קיבלו במהלך החיים.


רמות התקן העולמי להנגשה:


התקן העולמי של W3C הגדיר שלושה רמות הנגשה שהן


רמה נמוכה: A

רמה בינונית: AA (זו הרמה הנהוגה במרבית מדינות העולם)

ורמה גבוהה: AAA

מכיוון שהנגשת אתר היא מלאכה מורכבת שדורשת לעיתים משאבים כספיים גדולים מדינות רבות אימצו רק חלק מהמלצות התקינה של האיגוד וחייבו בהן חברות ספציפיות למשל: חברות ציבוריות או חברות עם מחזור כספי בגובה מסויים ומעלה, מתוך הבנה שלא כל עסק או גוף מסוגל לעמוד באתגר הכלכלי או הטכנולוגי של ההנגשה.


הנגשה בישראל


בישראל חוקק חוק שיוויון זכויות שנגע בנושא ההנגשה ועם השנים החוק הורחב בעקבות סדרת פגישות של נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יחד עם נציגי איגוד האינטרנט העולמי, החוק קובע כי כל שירות לציבור הניתן באינטרנט מחוייב בהנגשה ברמה AA (כלומר גם AA וגם A).

תחת ההגדרה ׳שירות לציבור׳ נכנסים שירותים שמוענקים באופן רוחבי לכלל הציבור או לחלק בלתי מסויים ממנו (לאשירותים שניתנים לצורך הדוגמא לפלח מאד קטן ומוגדר באוכלוסייה למשל: רק לבעלי סטלה מודל s…).

מעבר לכך בתוספת שנייה לחוק הנגישות שנכנסה לתוקף בשלב מאוחר יותר פורטו מספר שירותי נוספים ובכללן: שירותי מסחר, רווחה, בריאות, בידור, ספורט, תיירות, תרבות, הארחה, השכלה, דת, תקשורת (בזק), אנרגיה, השכרת כלי רכב, ביטוח, פנסיה, שירות בנקאות, אשראי, או כל שירות פיננסי.

מי האחראי בפועל על הנגשת האתר?


האחראי על ההנגשה הינו מספק השירות/בעל העסק. כלומר האחריות החוקתית על ההנגשה אינה על בונה האתר אלא על הבעלים של האתר. כמובן שאם בונה האתר הינו גם הבעלים של האתר אזי הוא יחוייב בהנגשה בעצמו.


אילו גופים חייבים בנגישות:

  • רשויות ציבוריות (למשל עיריות, רשויות מקומיות, משרדי ממשלה ועוד..)

  • גופים הפועלים ללא מטרות רווח כגון עמותות ומלכרי״ם המספקים ׳שירות לציבור׳ (כפי שהגדרנו לעיל)

  • גופים פרטיים הפועלים למטרות רווח: כגון חברה בע״מ , תאגיד, או עוסק מורשה.


למי יש פטור מהנגשת אתר ואיך מקבלים כזה


המחוקק אינו מעוניין להטיל על נותני השירות/בעלי העסקים עם משאבים מצומצמים הוצאה גדולה מידי שהם יתקשו לעמוד בה ולכן החוק מפריד בין מי שהמחזור שלו עומד על פחות ממיליון ש״ח לבין מי שהמחזור שלו עובר את הסכום הנ״ל.

ואלו ההבדלים:


מי שהמחזור שלו נמוך מ100 אלף שח בשנה (עוסק פטור) מקבל פטור אוטומטי מהנגשת ואינו צריך לפנות לנציבות לשם כך.

מי המחזור שלו גבוה מסכום זה מחוייב בהנגשה ברמה AA. מה שכן - אם למרות המחזור הגבוה עדיין בעלהעסק/נותן השירות רואה כי הנטל הכלכלי יהיה כבד מידיי באפשרותו לפנות לנציבות (לינק למטה)

ולבקש פטור בשל כך


פטורים אלו אינם קיימים עבור נותני שירות שהם רשויות ציבוריות


פטורים נוספים:


פטור בשל חוסר בהיתכנות טכנית


אם אין אפשרות טכנולוגית להנגיש את השירות שלכם אין צורך לפנות לנציבות אלא לקבל פטור ממורשה נגישותמוסמך באופן עצמאי שימלא /טופס פטור מסיבות טכנולוגיות/. יש לציין כי פטור זה תקף ל3 שנים ולאחריהן ניתן יהיהלהאריך אותו ב3 שנים נוספות. מעבר לכך ידרש אישור מנציב שיוויון זכויות שיבקש להבין האם במשך 6 שנים לאהתבצעה שום התקדמות טכנולוגית שתאפשר להנגיש את האתר/אפליקצייה


פטור לאתר עם מיעוט נרשמים


פטור זה ניתן באופן אוטומטי לשירותי אינטרנט שעונים על הקריטריון הבא:

באתר יש מקסימום 500 משתתפים רשומים בו זמנית.

יש לציין כי השירות עצמו פטור מהנגשת אך לא תשתחת האתר עצמה . כלומר - אם יש לי בתוך האתר קורס מחשביםולקורס נרשמו רק 20 אנשים - הקורס והתכנים שלו יהיו פטורים מהנגשה האתר עצמו (דף הבית וכו) עדיין ישארוחייבים בהנגשה


סנקציות כנגד מי שאינו מנגיש את האתר:


למעשה כל אדם עם מוגבלות יכול להגיש תביעה כנגד בעל אתר שמחויב בהנגשה ולא ביצע אותה או ש הנגשה שהואביצע אינה עומדת בדרישות הדף של החוק

הקנס הצפוי הינו קנס בגובה של כ50,000 ש״ח פיצוי ללא הוכחת נזק (!)


איך מנגישים אתר:


עלינו לסמן בקוד האתר איזה חלקים בטקסט של האתר הם: כותרת, כותרת משנית, פסקה ועוד. כמו כן, על האתר לספק תיאור טקסטואלי לתמונות, וידאו ואודיו, להשתמש בפונטים בגדלים מסוימים, לציית לחוקי ניגודיות בצבעים (למשל שטקסט כהה יחסית יהיה על רקע בהיר) ועוד. אם אתם רוצים לקרוא את כל המידע הטכני על הנגשת אתר תמצאו אותו במסמך המצורף ברשימת הלינקים שצירפנו למטה

אגב, אם אתם מעוניינים להנגיש אתר וויקס צירפתי עבורכם סרטון הדרכה מעולה ורשמי מאת וויקס להנגשה מהירה במיוחד באמצעות כלי הנגשת אתרי וויקס wix Accessibility wizard




איך כותבים הצהרת נגישות

מכינים מסמך/פוסט באתר שכותרתו: ״הצהרת נגישות״ או ״הסדרי נגישות״

פתיח: בפתיח מתארים בקצרה את החשיבות שאתם רואים ומייחסים לנגישות האתר שלכם (למשל: שיוויון, איאפליה, שירות טוב יותר, מוסריות וכו וכו)

ההצהרה: ההצהרה אמורה לכלול הסבר על מהו אתר נגיש, על רמת הנגישות באתר (A/AA/AAA), על המכשיריםוהדפדפנים בהם ההנגשה עובדת בצורה טובה, מה באתר לא נגיש ומדוע (למשל פטור עקב אי התכנות טכנולוגית), המלצה למשתמש לפנות אליכם בכל הקשור לעזרה/מידע/הצעות לשיפור הנגישות

רכז נגישות: לציין את פרטי יצירת הקשר עם ממונה הנגישות בעסק שלכם

תאריך הצהרה: לציין מתי ההצהרה הוכנה/עודכנה לאחרונה

אגב ישנם שירותי אונליין שיודעים לכתוב בעבורכם הצהרת נגישות (תמצאו כמה מהם בלינקים למטה)


לינקים:



מידע:


לינקים הנחיות הנגשה:


לינקים ללשון החוק


כלים:


תוסף הנגשה אוטומטים לאתרים:

נגישלי - לא זמין כרגע לאתרי וויקס נכון לתאריך כתיבת המאמר :/


יצירת הצהרות נגישות אונליין:

444 צפיות6 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

חשבתם לבנות קורס דיגיטלי? כך תעשו זאת באופן הכי מדוייק שיש.

היי כולם. שמח שאתם פה, חייב לציין שהיום, וואלה הגזמתי! אני גאה לפרסם לכם את המדריך הכי מושקע שהוצאתי עד היום. מדריך מקיף ביותר על wix online program. כן, המדריך הזה מעט ארוך ולמרות זאת הוא באחריות המ

bottom of page